tiistai 27. toukokuuta 2014

Reilu 300nm takana..

Tosiaan Vannesissa laiteltiin venettä kuntoon mm. kulkuvalot, vessan korjaus, lokin asennus, VHF-radion ja GPS:n asennukset. Pientä hommaahan tämän ikäisessä (-83) olisi vaikka loppuvuodeksi, mutta aikataulu ei anna myöden. 

Perjantaina irroitettiin köydet klo. 12.30 ja Vannesin lähellä oleva silta aukesi klo. 13. Ajeltiin koneella nelisen tuntia ja nostettiin purjeet kunhan päästiin avovesille. Tuuli yltyikin aika navakaksi purjeiden noston jälkeen ja päästiin purjehduksen makuun. Matka taittui 30-35 asteen kulmassa ja 8 solmun nopeudella. Neljä tuntia myöhemmin huomattiin, että pilsissä oli vettä aikalailla. Vettä oli pärskynyt kannelle aika paljon päivän aikana, joten jos kansi vuotaa, niin sepä oli sitten siinä.  Kellään ei ollut hajuakaan mistä vesi tulee, mutta parempi olis että se vesi pysyisi ulkopuolella. Kipparin päätöksellä vedettiin seuraavaan satamaan (Lorient) tarkistamaan mistä vesi tulee. 

Lorientissä menikin pari yötä ja aikataulu kusee. Vesi tuli toisesta makeavesi tankista, joka poistettiin, joten ei hätää. Asennettiin varmuudelta uusi pilssipumppukin.  Matkaa jatkettiin sunnuntaina, mutta joku ruoja oli vieny tuuletkin mukanaan. Moottorilla eteenpäin, mutta eteenpäin mentiin. Ranskan läntisimmän kohdan kiertokin sujui mainiosti leppoisan sään ansiosta. Englannin kanavassakin oli rauhallista vaikka se maailman vilkkain väylä onkin. Guernseyn saari jouduttiin nyt ohittamaan, koska aikataulu. Ranskan Cherbourg oli sitten suunta. 

No illalla alkoi vuorovesivirta kääntyä vastaiseksi ja matkanteko hidastui. Virta puski venettä 1nm taaksepäin ja siinä pyörittiin 3h. Hieman turhauttavaa, kun Cherbourgin valot jo näkyi. Laituriin kiinnityttiin klo. 7 tiistaiaamuna. Nyt päivällä on kauppahommia ja huomenna jo jatketaan Hollantia kohti. Toivottavasti tuulee, ettei mene ihan moottorivene hommiksi tämä...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti